مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سالانه بیش از هزار میلیارد تومان از سیل خسارت می‌بینیم.
کد خبر: ۴۲۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸ 09 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا ، سیف الله آقابیگی در کارگاه آموزشی یک روزه "تببین دستورالعمل مدیریت جامع سیلاب" که امروز (19 اردیبهشت) به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به خطرپذیری بالای ایران در برابر حوادث و بلایای طبیعی، اظهار کرد: از نظر میزان خطرپذیری کشور از 10، هشت هستیم، اما از نظر میزان آمادگی در برابر این خطرات از 100، عدد 9.3 را داریم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان ملل، ایران از نظر بلایا و حوادث طبیعی جایگاه دهم کشور را دارد و در آسیا نیز بعد از هند، بنگلادش و چین جایگاه چهارم را دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند خسارت بلایایی مانند زلزله بیشتر است، یادآوری کرد: سیل تلفات و خسارت بیشتری دارد زیرا دفعات وقوع آن بیشتر است.

آقابیگی از روند افزایشی سیل در کشور یاد کرد و ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی، خصوصیات منطقه‌ای و حوضه‌ای و عوامل انسانی شاهد روند رو به افزایش سیل در کشور هستیم.

وی معتقد است، بیشترین میزان فراوانی سیل را نیز در نواحی شمالی، شمال غرب و غرب کشور داریم.

به گفته این مسئول، سیل حتی در گرمترین روزهای سال نیز برخی مناطق را تهدید می‌کند و در سال نزدیک هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران دلیل بالا بودن خسارت سیل را نیز بی توجهی مردم به ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: سیل به دلیل حجم رسوباتی که با خود می‌آورد، چگالی بالایی دارد و هرآنچه که بر سر راهش باشد ویران می‌کند.

آقابیگی به تلفات 42 نفری سیل اخیر آذربایجان هم اشاره کرد و ادامه داد: عمده این تلفات ناشی از آن بود که ساخت و ساز خانه‌های روستایی در مسیر رودخانه صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه امکان اینکه جلوی سیل را بگیریم نداریم، گفت: تنها راه کاهش خسارت و پیامدها این است که در همین راستا نظام‌نامه مدیریت سیلاب در کشور تدوین شد.

به گفته این مسئول، تدوین این نظام نامه هفت یا هشت ماه زمان برده و تمام استان‌های کشور را تحت پوشش دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: این نظام نامه برای کاهش تبعات در سه بخش قبل از سیل، هنگام سیل و بعد از سیل در نظر گرفته شده است.

آقابیگی از مسئولیت بیش از 12 ارگان دیگر به جز وزارت نیرو در این نظام نامه یاد کرد و افزود: وظیفه هر بخش و دستگاه در این نظام نامه مشخص است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار